ده راهکار مهم برای تربیت کودکان دارای اعتماد به نفس بالا

تربیت کودکان با اعتماد به نفس بالا

ده راهکار مهم برای تربیت کودکان دارای اعتماد به نفس بالا

شاید بزرگترین شکست غیر منتظره ورزشی در طول تاریخ معجزه روی یخ باشد زمانی که تیم هاکی المپیک ایالات متحده در رده دانشگاهی تیم برتر شوروی را در دریاچه پلاسید سال 1980 شکست داد. حتی از  تیم ایالات متحده انتظار نمی رفت که در آن بازی به خوبی عمل کند. آنها پس از گلزنی در دقیقه آخر و  کسب نتیجه مساوی با سوئد در اولین بازی، در ادامه بقیه بازیها را بردند. بسیاری از آن نتایج موفقیت آمیز پس از  باخت در  یک بازی بدست می آید. با هر بازی، آنها اعتماد به نفس بیشتری کسب کردند. گاهی اوقات بزرگترین تفاوت بین موفقیت و شکست میزان اعتماد یک شخص است.

تربیت کودکان با اعتماد به نفس

ده راهکار مهم برای تربیت کودکان با اعتماد به نفس بالا

“گاهی اوقات بزرگترین تفاوت بین موفقیت و شکست میزان اعتماد یک شخص است”

اعتماد به نفس یک ویژگی اکتسابی است و باید پرورش داده شود. در مواقعی می تواند شکننده باشد. برخی از موفقترین افراد روی کره زمین دوره های کوتاهی از عدم اعتماد به نفس و تردید را تجربه می کنند.  این حالت چیز بدی نیست. معمولا حتی به دستاوردهای بزرگتری منجر می شود. با وجود این، هدف کلی برای کودکان ما این است تا نسبت به کسی که خلق شده اند احساس امنیت و اطمینان کنند. در زیر نحوه ایجاد اعتماد به نفس در کودکان شما آورده شده است:

  • گوش دادن

کار ساده ای به نظر می رسد. شگفت آور  اینکه گوش دادن ساده چقدر  می تواند دشوار باشد. بدون ارائه راه حل، بدون راهنمایی و بدون انتقاد، گوش دهید. همه بچه ها آنچه را که در ذهنشان است به شما خواهند گفت. آنها فقط از شما می خواهند تا حرفهایشان را بشنوید. به کودک خود صبر و زمان لازم را بدهید. این کار  برای حفظ سلامت جسم یا ذهن فرد بسیار مفید است.

  • گروه تشویق کنندگان

همه ما به کمی تشویق کردن نیاز داریم. اینکه طرفدار چه کسی باشیم و چه کاری انجام دهیم. تشویق در رشد کودکان امری حیاتی است. این کار را برای کودکان خود انجام دهید. به  تماشای بازی، اجرای تک نفره موسیقی و اجرای نمایش بروید. به نمرات خوب پاداش دهید. با پای خود به سازی که در حال نواختن هستند ضربه بزنید. بگذارید بدانند که چقدر به تلاششان افتخار می کنید.

  • تصویر بزرگ

برخی کودکان تواناییهای  ظاهری دارندکه آشکار و به آسانی قابل تشخیص است. برای مثال، پسرتان ممکن است یک بازیکن فوتبال فوق العاده ای باشد با این حال،  این تمام آن چیزی نیست که در او وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که سایر خصوصیات کمتر دیده شده او را نیز تأیید می کنید. شاید او خیلی مهربان و باملاحظه باشد. سخاوتمندانه تصویر کامل کودک خود را بینید و آن را تصدیق کنید. شما نمی خواهید تا فردی پرورش دهید که فقط در یک زمینه مهارت داشته باشد.

  • زمان خیلی مهم است

فرزندان شما تمایل دارند تا در زندگی آنها دخالت داشته باشید. برای این امر باید برنامه زمانی خود را تنظیم کنید. دو ساعت در شب با دیدن شما که روی کاناپه نشسته اید یک رابطه نزدیکی را تضمین نمی کند. در جلسات معلم شرکت داشته باشید.  ملاقات گاه به گاهی با مدرسه برای ناهار داشته باشید،  هر زمانی که می توانید رو در رو با هم بحث و گفتگو کنید. تا جایی که می توانید برای هریک از فرزندان خود جداگانه وقت بگذارید. این کار به آنها نشان می دهد که برایتان اهمیت دارند.

  • امنیت باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود

بابای خرسی. این لقب شماست. پشمالو و نوازشگر،  اما در صورت لزوم مواقعی که خطر در کمین باشد خشن و ترسناک می شود. بچه ها باید خیلی زیاد احساس امنیت کنند. خانه باید یک مکان دوست داشتنی و امنی باشد. این وظیفه شماست تا چنین کاری انجام دهید. این قضاوت صحیح و منطقی به نظر می رسد،  اما بسیاری از بچه ها فاقد این امنیت در زندگی خود هستند. دعواهای والدین، عادتهای مخرب، سوء مصرف مواد مخدر و موارد بسیار زیاد دیگری از این دست می توانند امنیت احساسات کودک شماو در نتیجه اعتماد او را ازبین ببرند. هوشیار باشید و به وظیفه خود عمل کنید، بابای خرسی. به خاطر داشته باشید بچه های شما همه کارهایتان را تماشا می کنند.

  • هدف والاتر

بین اعتماد به نفس و خود پسندی تفاوت عمده ای وجود دارد. تکبر هم با آن متفاوت است. شما نمی خواهید تا هیولاهای کوچکی تربیت کنید که در دنیا رها سازید. تعداد کافی از این افراد در جهان وجود دارد. ما با طرح خداوند هدف والاتری در زندگی داریم. ما باید فروتن و در عین حال قوی، مطمئن و در عین حال بخشنده،باهوش و در عین حال دلسوز باشیم. به آنها آموزش دهید تا فراتر ازخواسته ها و نیازهای خود را ببینند.

  • وقتی که زمین می خورند دستشان را بگیرید

زندگی همیشه با خوشحالی و راحتی همراه نیست.  لحظات سخت و دشوار مطمئناً همیشه از راه می رسند. آنها لحظاتی هستند که شخصیت ما را می آزمایند و ما را به عنوان انسان محدود می کنند. وقتی ناامیدی  یا غم و اندوه  سراغ کودک تان می آید، آنجا باشید تا به او در درک شرایط کمک کنید. نه لزوماً برای حل آن، بلکه برای حمایت. آنها به این دوران نیاز دارند همانند گلها که به باران نیاز دارند. چشم انداز لازم برای درک این لحظات را به آنها بیاموزید و آنها را به جلو حرکت دهید.

تربیت کودکان با اعتماد به نفس بالا

ده راهکار مهم برای تربیت کودکان با اعتماد به نفس بالا

  • پره های داخل چرخ

به عنوان بزرگسال، می دانیم که همه ما استعدادها و تواناییهای طبیعی برای ارائه به دنیا داریم. ما همه دقیقاً پره های داخل چرخ بزرگ هستیم. کودکان ممکن است مسائل را به طور واضح نبینند. دختر شما احتمالاً درک نمی کند که چرا او یک سرگروه تشویق کننده نیست و بهترین دوستش هست. پسر شما ممکن است دوستی داشته باشد که در ریاضیات برتر است و او با این قضیه مشکل دارد.  همانطور که مادر می گوید، ” تنوع چاشنی زندگی است.” اگر همه ما مثل هم آفریده می شدیم، خیلی خسته کننده می شد. به فرزندان خود کمک کنید تا استعدادهای خود را کشف کنند و برای استعدادها و تواناییهای دیگران ارزش قائل شوند.

  • قدرت تفکر مثبت

دقیقاًچه چیزی باعث می شود که آن مورچه کوچک فکر کند که آن درخت کائوچو را حرکت خواهد داد؟ او همانطور که آواز سر می دهد امیدهای زیادی دارد. وقتی ذهنمان متمرکز و روحیه ما بالا باشد، می توانیم معجزه کنیم. تفکر مثبت کوهها و  همچنین درختان کائوچو را به حرکت در می آورد. به کودکان خود اجازه  دهید تا رؤیای بزرگی داشته باشند و هرگز تسلیم نشوند.  آنها را برای انجام کار خوب و رسیدن به موفقیت تشویق کنید.

  • گروه درست و مناسب

شما همیشه همراه فرزند خود نیستید. در حقیقت، بیشتر اوقات شماحضور ندارید. آنها در مدرسه هستند و شما سرکار هستید. شما در حال چمن زنی هستید و آنها مشغول بازی با یک دوست هستد. بنابراین، به طور بدیهی، افراد دیگر تأثیر زیادی روی کودک شما دارند. اینکه این افراد دیگر چه کسی هستند بسیار مهم است. با دوستان مهم در زندگی کودک خود آشنا شوید. والدینشان رابشناسید. حلقه دوستان ما باید متنوع و شوق برانگیز باشد. دوستانی که کمک می کنند تا ما را به جایگاههای بالاتری برسانند. دوستانی که ما را به سمت بهتر شدن سوق می دهند. گروهی که درست ومناسب هستند.

منبع:allprodad.com

ترجمه: اکرم شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی کتاب‌ها