مراحل مهم رشد کودک در اولین سال تولدش/ رشد کودک

رشد کودک

مراحل مهم رشد کودک در اولین سال تولدش /رشدکودک

مراحل مهم رشد کودک در اولین سال تولدش

اولین سال تولد کودک دوره هیجان انگیزی است که با بسیاری از لحظه های مهم و شگفت آور همراه است. مانند زمانی که برای اولین بار چهار دست و پا راه می­رود، سپس راه رفتن روی دو پا را می­آموزد و بعد هم شروع به حرف زدن می­کند. طبیعی است که شما رشد اولین فرزند خود را با نگاه کردن به همسن و سالانش ارزیابی کنید و پیشرفت او را با قابلیت هایش بسنجید. توجه به مراحل مهم رشد کودک اهمیت دارد، زیرا به شما ایده می دهد که چه انتظاری را چه موقع از کودک خود داشته باشید. بنابراین، می توانید خودتان را آماده کنید و بدانید که چه چیزی برای رشد کودک طبیعی است.

همچنین، مراحل مهم زندگی کودک به شما کمک می کند که بفهمید کودک در سنین مختلف از چه اسباب بازی ها و کتاب هایی لذت می ­برد و ایده ای کلی می دهند که چه چیزی برای کودک طبیعی است. اگر کودک شما رشد کندتری نسبت به همسن و سالانش داشته باشد، آن را بررسی کنید. مهم است تا به یاد داشته باشید که هر کودک سرعت رشد مختص خود را دارد. بنابراین این حقیقت که کودک شما دیر یا زود شروع به چهار دست و پا رفتن می کند، معیار واقعی هوش او محسوب نمی­ شود.

اگر کودک شما خیلی زود به مراحل رشدی مهم چون غلت زدن و چهار دست و پا رفتن در سن پایین برسد، فوراً جهش رشدی بزرگی رو به جلو خواهد داشت. به همین دلیل، این گونه مهارت ها دنیای جدیدی از تجارب و فرصت ها را در دسترس آنها قرار می دهد. برای مثال، با حرکت دادن اشیا به سمت جلو می خواهند با آنها بازی کنند. بنابراین، برای مدتی به نظر خواهد رسید کودکی که زود روی دست و پای خود شروع به راه رفتن می کند، نسبت به همسالان خود در کارهای جدید جرئت بیشتری دارد، در حالی که سایر کودکان می نشینند و تماشا می کنند.

اگرچه به محض اینکه دیگران نیز یاد بگیرند تا چهار دست و پا راه بروند، آنها نیز همان جهش به سمت جلو را خواهند داشت و سریع به رشد استاندارد خواهند رسید. جهش دیگر زمانی رخ می دهد که با سپری شدن اولین مراحل رشدی، از مرحله نوزادی وارد نوپایی می شوند و در این مرحله یاد می گیرند بدون گفتن هیچ جمله نامشخصی خواسته های خود را بگویند. اما تا زمان شروع مدرسه، آنها همیشه در حال دویدن، بالا و پایین پریدن و آواز خواندن هستند. هیچ کسی نمی تواند بگوید چه کسی چه کاری را اول انجام دهد.

رشد و تکامل

مراحل مهم رشد کودک

عوامل مؤثر رشد کودک

طبق گفته یک روانشناس، ریچارد ولفسون، چند عامل که در ادامه آورده شده اند، می توانند بر رشد کودک تأثیرگذار باشند.

  1. وضعیت تولد: فرزند اول اغلب یاد می گیرد تا زودتر صحبت کند، زیرا بیشتر مورد توجه بزرگ ترها قرار می گیرد. در حالی که بچه های بعدی ممکن است زودتر به مرحله مهم رشد جسمی برسند، زیرا خواهر و برادرهایی دارند که می توانند از آنها الگوبرداری کنند.
  2. محیط: کودک مطابق فرصت هایی که به دست می آورد، یاد خواهد گرفت. بنابراین، مطمئن باشید از فعالیت های متنوع لذت می برد و می خواهد محیط های جدیدی را تجربه کند.
  3. شخصیت: برخی کودکان فقط جایی می نشینند و مجذوب می شوند. در حالی که دیگران در یک جا به اندازه کافی منتظر نمی­مانند تا بشنوند شما چه چیزی می خواهید بگویید. درست مانند بزرگ ترها، کودکان در زمینه های مختلفی شایستگی­ های خودشان را نشان می دهند که بستگی به طبیعت آنها دارد و اینکه چه چیزی را دوست دارند و از چه چیزی متنفرند.
  4. جنسیت: پژوهش ها نشان می دهد که پسرها زودتر به مراحل مهم رشد جسمی می رسند، در حالی که دخترها تمایل دارند در سنین پایین ­تر یاد بگیرند، صحبت کنند و مهارت های حرکتی بهتری دارند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که رشد در سرعت ثابتی اتفاق نمی افتد، بلکه با فراز و فرودهایی همراه است. کودک شما ممکن است یک هفته رشد خیلی زیادی داشته باشد، اما ترجیح می دهد قبل از اینکه وارد مرحله رشدی جدیدی شود، مدتی را با استعداد جدیدی که کسب کرده است، سپری کند. همچنین، کودکان پیش رس ممکن است چند ماه دیرتر از همسن و سالان خود به مراحل مهم رشدی برسند.

چه زمانی رشد کودک طبیعی است؟

گاهی ممکن است لحظات شاد شما با نگرانی توأم باشد. زمانی که شما احساس می کنید کودک شما سرعت رشد کافی را ندارد، وقتی اضطراب شما باعث شود رشد کودک خود را با سایر کودکان مقایسه کنید، سعی کنید این کار را انجام ندهید. کوچولوی شما که مثل شما کتاب و مجله نخوانده است که بداند چه زمانی باید دقیقاً به آن مرحله مهم رشدی برسد. در عوض، آنها کارهایشان را در زمان خودشان و مطابق با علایق و شخصیت خودشان انجام می دهند نه طبق جدول زمانی که کودک متوسط را تشریح می کند. با وجود این، اگر احساس می کنید کودک شما به همان سرعتی که انتظار دارید رشد نمی کند، این موضوع را به مربی بهداشت یا پزشک عمومی خود اطلاع دهید. در هر صورت، کودک شما در طی سال اول تولدش مرتباً تحت کنترل قرار می ­گیرد. اما شما می توانید هر زمان که نگران شدید، با آنها تماس بگیرید.

رشد کودک

مراحل مهم رشد کودک

مراحل مهم رشد کودک: چه انتظاری دارید و چه موقع

  1. لبخند زدن: یادگیری لبخند یکی از اولین مراحل مهم رشدی است که حدود شش هفتگی اتفاق می افتد. اولین لبخند زیبا و جذاب کودک، تمام آن شب های بی خوابی را جبران می­ کند.
  2. اولین سر نگه داشتن: وقتی که ماهیچه های گردن کودک قوی می شود، قادر خواهد بود سر خود را نگه دارد (در حوالی شش هفتگی) و برگردد تا چیزهای جدید را ببیند و به طرف منبع صدا جلب شود.
  3. غلت زدن: بین سه و شش ماهگی کودک خواهد آموخت که غلت بزند، معمولاً از جلو به پشت و چند هفته بعد از پشت به جلو.
  4. نشستن: وقتی پشت کودک قوی تر می شود، می تواند در وضعیت نشسته خودش را نگه دارد و نیفتد، اول با گذاشتن دست ها دور کمر و در نهایت بدون هیچ کمکی.
  5. چهار دست و پا راه رفتن: کودک می آموزد به راحتی از شش ماهگی چهار دست و پا راه برود. این کار را معمولاً با سوار شدن روی چهار دست و پا و حرکت کردن به عقب و جلو شروع می ­کند.
  6. نشسته راه رفتن: البته برخی از کودکان اصلاً چهار دست و پا راه نمی روند و روش های راه رفتن خودشان را دارند و گاهی اوقات نشسته راه می روند.
  7. گشت زدن: قبل از اینکه راه رفتن را بیاموزند، سعی می کنند با استفاده از مبل یا پای افراد خودشان را بالا بکشند. آنها سپس با نگه داشتن میز و صندلی اطراف اتاق گردش می کنند.
  8. اولین راه رفتن: در بین اولین هایی که گفته شد، اولین راه رفتن بدون هیچ حمایتی، یک مرحله مهم و اصلی رشد کودک محسوب می شود که از حدود نه ماهگی اتفاق می ­افتد.
  9. پرحرفی: در هجده ماهگی، اکثر بچه­ها برای صحبت کردن از 6 تا 20 کلمه استفاده می کنند. اگرچه ممکن است فقط شما آنها را تشخیص دهید. تا دو و نیم سالگی شما با زبان باز کردن او مواجه خواهید شد.
    رشد کودک

    مراحل مهم رشد کودک

چرا کودک من چهار دست و پا راه نمی ­رود؟

در اینجا مواردی ذکر می ­شود که ممکن است نشان دهنده مشکلی در رشد کودک شما باشد:

  1. صدا زدن: اگر تا سه ماهگی نسبت به صدا زدن هیچ واکنشی نشان نمی­دهد و سعی نمی ­کند که با برگرداندن سر منبع صدا را جستجو کند، ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد.
  2. نشستن: اگر کودک تا هفت ماهگی برای مدت کوتاهی بدون هیچ حمایتی قادر به نشستن نباشد، ممکن است ماهیچه هایش ضعیف ­تر از حد انتظار بوده و نیاز به فیزیوتراپی داشته باشد.
  3. راه رفتن: اگر کود­ک­ تا دو سالگی نمی ­تواند راه برود، باز هم ممکن است مشکل ضعف ماهیچه وجود داشته باشد که باید با مربی بهداشت درباره فیزیوتراپی صحبت کنید.
  4. حرف زدن: اگر حرف زدن کودک تا چهار سالگی هنوز بچگانه است و برای افراد غریبه قابل فهم نیست، ممکن است به کمک نیاز داشته باشد، شاید هم به گفتاردرمانی.

 

ارتقای رشد کودک

  1. دالی کردن: در حدود پنج ماهگی کودک شما می ­فهمد که چیزی وجود دارد، حتی اگر نتواند آن را ببیند. مثلاً وقتی شما صورت خود را با پتو می ­پوشانید، فکر می ­کند که شما از آنجا رفته­ اید و وقتی که با تعجب پتو را بر می ­دارید، با صدای بلند می ­خندد. اما با گذشت هفته­ها، تعجب دالی کردن شما را پیش بینی می ­کند. حتی پتو را از روی صورت شما بر می دارد و شما را پیدا می­ کند.
  2. کف زدن: حرکت هماهنگ دو دست به طور همزمان و برخورد آنها در کف دست مهارتی است که کودک بین شش و هشت ماهگی می ­آموزد.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی کتاب‌ها